10

آوریل
2019

آشنایی با برخی از جاذبه های گردشگری یزد

ارسال شده توسط: aryafan/ 1260 0

شهر یزد یکی از زیباترین شهرهای ایران است که سالانه توریست های بسیار زیادی از این شهر دیدن می کنند، اگر علاقه مند به آشنایی با جاذبه های گردشگری یزد هستید به شما توصیه می کنیم حتما این مطلب را به خوبی مطالعه کنید تا اطلاعات خوبی درباره جاذبه های گردشگری یزد بدست آورید. ما در این مطلب قصد داریم برخی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر یزد را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این شهر بتوانید به خوبی از این جاذبه های گردشگری دیدن کنید.

مسجد جامع یزد یک شاهکار معماری در این شهر

اگر نتوان گفت بهترین مکان بدون شک می توان گفت که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد مسجد جامع این شهر می باشد که یک اثر هنری و تاریخی در این شهر به شمار می آید، اگر علاقه مند به هنر و علی الخصوص علاقه مند به معماری ایرانی هستید به شما توصیه می کنیم در سفر به شهر یزد حتما از مسجد جامع این شهر دیدن کنید. مسجد جامع یزد در خیابان امام خمینی این شهر واقع شده است و به همین علت دسترسی به آن نسبتا راحت می باشد، این مسجد بسیار زیبا در زمان ساسانیان ساخته شده است و مدت زمان ساخت آن نیز به گفته بسیاری از تاریخ شناسان ۱۰۰ سال به طول انجامیده است و در سه دوره مختلف ساخته شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این مسجد یکی از مهمترین مراکز در زمان ساسانیان بود و از اهمیت بسیار زیادی در دوره ساسانیان برخوردار بود، گنبد این مسجد دارای خوابیدگی خاصی می باشد که همین موضوع باعث زیبایی معماری هر چه بیشتر مسجد جامع شهر یزد شده است.

جاذبه های گردشگری یزدآتشکده عبادتگاه زرتشتیان شهر یزد

آتشکده یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد است که از لحاظ دینی برای زرتشتیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و در گذشته های دور نیز این محل مکانی مناسب برای عبادت زرتشتیان بود، امروزه از آتشکده به عنوان یک از بهترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر یزد یاد می شود. این بنای قدیمی در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است و در ساخت آن از کمک های زرتشتیان نیز استفاده شده است، معماری آتشکده یزد معماری بسیار زیبایی است و در واقع می توان گفت که اولین چیزی که در هنگام روبرو شدن با این بنا مجذوب آن می شوید بنای فوق العاده زیبای آن است. یکی از مهمترین عواملی که باعث شده است آتشکده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد این است که قدمت آتش درون آن بسیار طولانی است و گفته می شود که از گذشته های بسیار دور و از حدود ۱۵۲۰ سال پیش آتش آن فروزان است.

جاذبه های گردشگری یزدمیدان بسیار معروف وقت الساعت

میدان وقت الساعت یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد است که طرفداران بسیار زیادی در میان توریست ها دارد، بسیاری از تاریخ شناسان داخلی و خارجی ادعا دارند که برجی که در این میدان قرار دارد یکی از قدیمی ترین برج های ساعت دنیا و حتی قدیمی ترین برج ساعت دنیا می باشد، علاوه بر این تاریخ شناسان ادعا دارند که اولین ساعت شهری ایران نیز همین برج است، این برج در زمان حکومت قاجار بر کشور ایران ساخته شده است و اگر کمی علاقه مند به معماری ایرانی باشید می توانید آثار معماری زمان قاجاریه را در بنای این برج مشاهده کنید، شاید برای شما جالب باشد که بدانید این برج توسط یکی از معروف ترین معماران یزدی در زمان قاجاریان به نام ابوبکر ساخته شده است و همین موضوع به ارزش این برج می افزاید. اگر قصد بازدید از برج وقت الساعت را دارید در شهر یزد باید به خیابان امام خمینی مراجعه کنید.

جاذبه های گردشگری یزدمجموعه زیبای امیر چخماق

اگر علاقه مند به تاریخ باشید ممکن است با امیر جلال الدین چخماق آشنایی داشته باشید، این شخص در زمان حکومت تیموریان می زیست و از طرف شاهرخ منصوب شده بود تا بر شهر یزد حکومت کند، همسر او علاقه بسیار زیادی به آبادانی این شهر داشت و به همین دلیل در مکانی در شهر یزد یک مجموعه بسیار زیبا و گسترده را ساخت که امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری یزد شده است، اگر در میان جاذبه های گردشگری یزد به دنبال یک جاذبه گردشگری هستید که شامل مجموعه های دیدنی بسیار زیادی باشد به شما توصیه می کنیم بازدید از مجموعه زیبای امیر چخماق را به هیچ وجه از دست ندهید. شما در این جاذبه گردشگری شهر یزد می توانید یک آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، یک چاه آب، بازار و یک مسجد را مشاهده کنید که امروزه این مسجد با نام مسجد امیر چخماق شناخته می شود و خود به تنهایی یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری یزد به شمار می آید.

جاذبه های گردشگری یزدباغ دولت آباد یزد، نمادی از شهر یزد در دنیا

بدون شک یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری یزد که باعث شده است تا این شهر تبدیل به یک شهر جهانی شود باغ دولت آباد این شهر می باشد، این باغ یکی از باغ های ایرانی است که امروزه شما می توانید نام آن را در میان باغ هایی که در لیست جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند مشاهده کنید، در میان این باغ یک عمارت بسیار بزرگ و بلند واقع شده است که دارای معماری فوق العاده زیبایی است و بادگیرهایی که در بالای این عمارت وجود دارد به زعم کارشناسان جزو بلندترین بادگیرهای دنیا به شمار می آیند. باغ دولت آباد که یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری یزد به شمار می آید قدمتی ۲۶۰ ساله دارد و مساحت آن نیز ۶٫۴ هکتار می باشد، باغ دولت آباد یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری یزد در میان توریست های خارجی می باشد و امروزه با سفر به شهر یزد می توانید مشاهده کنید که بسیاری از توریست های خارجی که به این شهر سفر می کنند حتما از باغ دولت آباد یزد نیز دیدن می کنند.

جاذبه های گردشگری یزد

پارک کوهستانی یزد

پارک کوهستان یزد یک پارک فوق العاده زیبا در شهر یزد می باشد که می توانید برای تفریح به آن مراجعه کنید، این پارک نیز یکی از جاذبه های گردشگری یزد به شمار می آید که یک جاذبه گردشگری طبیعی در این شهر است. این پارک در سال ۱۳۸۴ میلادی ساخته شده است و پوشش گیاهی این پارک که شامل گیاهان و درختانی مانند نارون، کاج، اقاقیا و زیتون می باشد نیز در همین سال کاشته شده است. در وسط این پارک یک آبراهه قرار دارد که محیط بسیار زیبایی به این محیط بخشیده است و باعث شده است که بسیاری از توریست ها و حتی مردم محلی شهر یزد آخر هفته های خود را در این  پارک بگذرانند. در مرکز این پارک یک آبنمای بسیار زیبای موزیکال نیز قرار گرفته است که نورپردازی بسیار زیبایی در هنگام شب در این آبنما صورت می گیرد و همین موضوع باعث شده است تا پارک کوهستانی یزد تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد در هنگام شب شود. از جمله امکاناتی که در این پارک کوهستانی واقع شده است می توان به محلی برای اسکان مسافرانی که وارد شهر می شوند، سرویس بهداشتی و یک بوفه سیار اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری یزدخانه لاری ها از بهترین جاذبه های گردشگری یزد

اگر بخواهیم نگاهی به لیست بهترین جاذبه های گردشگری یزد بیندازیم بدون شک می توان خانه لاری ها را نیز در این لیست قرار داد، این مکان تاریخی یکی از قدیمی ترین خانه های شهر یزد به شمار می آید که در خیتبانی بنام خیابان امام خمینی واقع شده است، خانه لاری ها در مجاورت عمارت کلاه فرنگی در شهر یزد قرار دارد، قدمت این ساختمان به حدود ۱۵۰ سال قبل باز می گردد. شاید داستان ساخت این خانه نیز برای شما جالب باشد، در حدود ۲۷۰ سال پیش و درست در زمانی که لاری ها در آن زمان در مناطق فارس می زیستند به شهر یزد برای تجارت سفر می کردند به دلیل تعداد زیاد این سفرها تصمیم گرفتند که کم کم در این منطقه محلی را برای اسکان خود انتخاب کنند و در نهایت این خانه را ساختند که امروزه تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری یزد شده است. در حال حاضر اگر از خانه لاری ها دیدن کنید می توانید آیینه کاری های بسیار زیبایی را بر روی دیوارها مشاهده کنید.

جاذبه های گردشگری یزد

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر؟

اگر نگاهی به لیست جاذبه های گردشگری یزد بیندازید حتما با نام مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر روبرو می شوید، شاید اولین چیزی که بعد از برخورد با این جاذبه گردشگری به ذهن شما برسد این است که چرا این مکان دارای دو نام کاملا متفاوت از هم می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مکان تاریخی که جزو تاریخی ترین جاذبه های گردشگری یزد به شمار می آید یکی از آثار تاریخی است که توسط مولانا ضیاءالدین رضی ساخته شده است و به عنوان یک مدرسه که با نام مدرسه ضیائیه شناخته می شد فعالیت خود را آغاز کرده است، بعدها پس از حمله اسکندر مقدونی به این شهر این مدرسه به صورت کامل از بین رفتن این مکان نیز تبدیل به یک زندان شد که افرادی که به مخالفت با اسکندر می پرداختند در این زندان زندانی می شدند، این زندان در آن زمان با نام زندان اسکندر شناخته می شد و به همین علت امروزه نیز یکی دیگر از نام های آن زندان اسکندر است.

در سفر به شهر یزد بازدید از برج خاموش را فراموش نکنید

بدون شک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر یزد که امروزه از طرفداران بسیار زیادی نیز برخوردار می باشد برج خاموش است که سالانه توریست های داخلی و خارجی بسیار زیادی از آن بازدید می کنند، این برج بسیار قدیمی و زیبا بر روی کوه دخمه که یک کوه رسوبی در شهر یزد به شمار می آید ساخته شده است و در گذشته های دور به عنوان محلی مناسب برای عبادت زرتشتیان مورد استفاده قرار می گرفته است. یکی از نکات بسیار جالب درباره این برج این است که در گذشته های دور زرتشتیان اجساد مردگان خود را در این برج رها می کردند تا توسط درندگان و پرندگان خورده شوند. اگر قصد بازدید از این جاذبه گردشگری بسیار زیبا در شهر یزد را دارید باید به ۱۵ کیلومتری شهر یزد و نزدیکی های منطقه صفاییه این شهر مراجعه کنید.

جاذبه های گردشگری یزدنارین قلعه یا همان نارنج قلعه

یکی از قلعه های قدیمی شهر یزد که امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری یزد شناخته می شود نارین قلعه می باشد که دارای قدمتی بسیار طولانی است و بسیاری از تاریخ شناسان اعتقاد دارند که این قلعه در زمان پیش از اسلام ساخته شده است و هدف از ساخت آن نیز دفاع در برابر تهاجم دشمنان خارجی این شهر بوده است. معماری این قلعه بسیار خاص می باشد و اگر در هنگام بازدید از آن وارد آن شوید گمان می کنید که وارد یک مطبخ قدیمی شده اید، مصالحی که در ساخت این قلعه به کار رفته اند تماما گل و خشت می باشند که تا به امروز نیز قسمت های بسیار کمی از آن تخریب شده است که همین موضوع نشان دهنده قدرت معماری در آن زمان بوده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بخش هایی از این قلعه که بخش های قدیمی تر این قلعه به حساب می آیند در زیر زمین ساخته شده اند و به همین دلیل است که امروزه این قلعه به عنوان یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری یزد به شمار می آید.

جاذبه های گردشگری یزد

از بقعه دوازده امام دیدن کنید

یک جاذبه گردشگری تاریخی بسیار زیبا که در محله فهادان این شهر واقع شده است، تاریخ شناسان قدمت این بنا را متعلق به دوره حکومت سلجوقیان بر ایران می دانند، این بنا به گفته بسیاری از تاریخ شناسان قدیمی ترین بنای شهر یزد است که در حال حاضر نیز پابرجا است و امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری یزد فعالیت می کند. با مشاهده این بنا می توانید به خوبی معماری اسلامی را در آن مشاهده کنید، سبک ساخت بنا و نقش و نگارهایی که بر روی آن قرار دارد شباهت بسیار زیادی به معماری اسلامی دارند و به همین علت این مکان امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری یزد شده است که در میان علاقه مندان به معماری اسلامی و تاریخ اسلامی از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۳ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و برای دیدن آن شما باید در شهر یزد به محله فهادان بروید.

جاذبه های گردشگری یزد

موزه آب نمادی از کم آبی در شهر یزد

آخرین مورد از جاذبه های گردشگری یزد که قصد داریم در این مطلب به شما معرفی کنیم موزه آب این شهر می باشد که بسیاری از مردم آن را نمادی از کم آبی در شهر یزد می دانند، همانطور که می دانید شهر یزد از گذشته های بسیار دور همواره با مشکل کم آبی روبرو بوده است و شما در طول سالیان دراز می توانید مشاهده کنید که قنات های بسیار زیادی در این شهر حفر شده است تا به این وسیله به مقابله با کم آبی بپردازند. به همین علت است که در این شهر یک موزه با نام موزه آب ساخته شده است که تمامی لوازمی که برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر نیاز بود را در این موزه نگهداری می کنند.

جاذبه های گردشگری یزد

اشتراک در

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید