10

آوریل
2019

معرفی جاذبه های گردشگری خوزستان

ارسال شده توسط: aryafan/ 2958 0

جاذبه های گردشگری خوزستان در کشور بی نظیر می باشند و این استان جاذبه های طبیعی، مذهبی و تاریخی باشکوه و منحصر به فردی دارد. آرامگاه دانیال نبی، آبشار شوی، روستای پامنار، موزه جنگ خرمشهر از مشهورترین جاذبه های گردشگری خوزستان می باشند که در ادامه در مورد آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد تا در صورتی که قصد سفر به این منطقه را داشته باشید با آنها بیشتر آشنا شوید.

روستای پامنار دزفول  از زیباترین جاذبه های گردشگری خوزستان

روستای پامنار یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان در شهر دزفول می باشد که به دلیل طبیعت بی نظیر و سرسبز و بناهای تاریخی که دارد، گردشگران زیادی را به استان خوزستان می کشاند. این روستا دارای طبیعت خیره کننده و دریاچه پر آبی می باشد که آن را برای طبیعت دوستان به بهشتی بی بدیل تبدیل کرده است. این روستای زیبا در دامنه کوه های زاگرس قرار گرفته است و در زمستان های سرد میزبان پرنده های مهاجر می باشد. با سفر به این روستا می توانید از منظره های چشم نواز دریاچه شهیون و طبیعت بی نظیر اطراف آن لذت ببرید. جزیره های این دریاچه پرآب که سرشار از درختان سرسبز و زیبای بادام وحشی و بید و دیگر درختان می باشد، محل زندگی گونه های حیوانی مثل روباه، خرگوش و کبک می باشد که طبیعتی بکر را برای شما به ارمغان می آورد.

این طبیعت زیبا در مناطق وحشی و صعب العبور خود زیستگاه پلنگ نیز می باشد. بهترین زمان برای سفر به این طبیعت بی نظیر اواخر زمستان و بهار خواهد بود که این روستا همچون بهشتی سرسبز و خوش آب و هوا است. در فصل تابستان این منطقه همچون دیگر نقاط جنوب بسیار گرم می باشد. روستا در فصل پاییز نیز دارای هوای بسیار خوبی است اما زیبایی روستا به سرسبزی بهاری آن می باشد. اگر به قایق سواری و گشت و گذار در دریاچه علاقه دارید می توانید از قایق های محلی که در دریاچه وجود دارند استفاده کنید و از وقت گذرانی در این دریاچه بی نظیر لذت ببرید. اگر بخواهید می توانید با رفتن یه یکی از جزیره های این دریاچه ماهیگیری کنید و از ماهی های خوشمزه دریاچه لذت ببرید. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روستای پامنار قلعه تاریخی شاداب می باشد که از کندن دل کوه به وجود آمده است و قدمت آن به دوران ساسانیان برمی گردد.

جاذبه های گردشگری خوزستاندره توبیرون دزفول از بکر ترین جاذبه های گردشگری خوزستان

برای طبیعت دوستان و کوهنوردانی که به دنبال طبیعتی خوش آب و هوا و بکر می گردند، دره توبیرون بهترین گزینه می باشد. این قلعه دیدنی در ۲۰ کیلومتری شرق دزفول قرار گرفته است و مقصد بسیاری از گردشگران است. یکی از جاهایی که حتی در فصل تابستان و گرمای شدید جنوب می توانید به آن سفر کنید این دره خوش آب و هوا می باشد که در گرمترین روزهای جنوب نیز دمای آن در حدود ۲۵ درجه می باشد و بسیار خنک و دل انگیز است. وقتی در این دره قدم می زنید بین دو دیوار صخره ای بلند قرار می گیرید که چشم اندازی بی نظیر را به وجود می آورد.

رودخانه ای که با آب خنک در این دره جریان دارد و زیستگاه ماهی های مختلف می باشد، منظره ای بی نظیر و طبیعتی بکر را ایجاد می کند. اگر قصد سفر به این دره دیدنی را دارید فراموش نکنید که امکانات کافی را با خود به همراه داشته باشید تا برای اقامت دچار مشکل نشوید زیرا اطراف این دره امکانات اقامتی خاصی ندارد و تنها خانه های روستایی در اطراف آن وجود دارند که ممکن است اجازه سکونت در آنها را پیدا نکنید. بهترین زمان برای سفر به این دره، فصل های بهار و تابستان می باشد که دره هوای خنک و دلپذیری دارد. زمستان های دره بسیار سرد و سوزناک می باشد و سفر در این زمان توصیه نمی شود. برای سفر به این دره دیدنی می توانید از افراد محلی کمک بگیرید تا در مسیرهای پر پیچ و خم آن گم نشوید.

جاذبه های گردشگری خوزستان

کول خرسان دزفول از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری خوزستان

گردشگرانی که به دنبال هیجان و خطر کردن هستند می توانند از این جاذبه طبیعی زیبا بهره ببرند. سفر به این دره دیدنی نیازمند آمادگی و امکانات کامل می باشد و در غیر این صورت سفر به این دره به هیچ وجه توصیه نمی شود. سفر به این دره برای گردشگران و طبیعت گردان حرفه ای مناسب می باشد و به دلیل خطرات طبیعی که در این سفر ممکن است با آن روبرو شوید برای خانواده ها و گروه های دوستانه مناسب نمی باشد. این دره با طبیعت بکر و بی نظیر خود در دامنه کوه زاگرس قرار گرفته است و دیوارهایی بلند، تمام دره را احاطه کرده است. این دره بکر و دیدنی به نام دره ارواح نیز شناخته می شود. در طول مسیر گردش در این دره می توانید از چشمه هایی که از دل صخره جوشیده اند لذت ببرید و در انتهای مسیر با رسیدن به رودخانه پرآب و زیبای دز تمام خستگی طول سفر را از تن بیرون کنید.

جاذبه های گردشگری خوزستانشهر باستانی شوش از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری خوزستان

اگر برای سفر خود به دنبال بناهای تاریخی و سکونتگاه های باستانی هستید، شهر شوش بهترین گزینه در میان جاذبه های گردشگری خوزستان می باشد. شهر باستانی شوش یکی از از قدیمی ترین شهرهای ساخت بشر است که قدمت آن به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و در طول تاریخ بناهای باستانی بسیاری در آن ساخته شده است که مهمترین آن کاخ آپادانا می باشد که در زمان هخامنشیان احداث شده است و توسط شاهان هخامنشی مورد استفاده قرار می گرفته است. جنس دیوارهای کاخ آپادانا که کاخ اصلی داریوش اول بوده است از خشت می باشد و ستون های کاخ نیز سنگی هستند. این شهر تاریخی توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

جاذبه های گردشگری خوزستانسازه های آبی شوشتر، شکوه تاریخ ایران و از مهمترین جاذبه های گردشگری خوزستان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خوزستان که قدمتش به تاریخ پرشکوه ایران و دوران هخامنشیان باز می گردد و به دلیل مهندسی های بی نظیرش در سازمان یونسکو ثبت شده است. برای آبیاری زمین های کشاورزی در زمان هخامنشیان از مهندسی بی نظیری استفاده شد که چشم اندازی بی نظیر برای گردشگران به وجود آورده است. در سازه های آبی شوشتر، آثار تاریخی بی نظیری هم به چشم می خورد که برج کلاه فرنگی یکی از آنها می باشد. قدمت این برج به زمان قاجار باز می گردد و به منظور دیدبانی بر رودخانه و کارگران ساخته شده است. یکی از مناظر چشم نواز سازه های آبی شوشتر، آبشارها و آسیاب های آبی موجود در این سازه می باشد که زیبایی بی نظیری به آن بخشیده است. از دیگر آثار تاریخی این سازه ها می توان به پل بند برج عیار اشاره کرد که در پایین دست آبشارها واقع شده است و قدمت آن به زمان ساسانیان باز می گردد. در سمت شرقی این برج نیایشگاه صابئین قرار دارد که در آن اتاقک های صلیب شکل به چشم می خورد. قلعه سلاسل از دیگر آثار تاریخی این سازه ها است که در طول زمان بخش زیادی از آن تخریب شده است و تنها بخش های زیرزمینی آن باقی مانده است.

جاذبه های گردشگری خوزستانآرامگاه دانیال نبی، بنایی تاریخی و مذهبی از جاذبه های گردشگری خوزستان

آرامگاه دانیال نبی، بنایی تاریخی و مذهبی در شهر شوش و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری خوزستان می باشد که به دلیل معماری خاص و جنبه معنوی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. یکی از جلوه های بی نظیر و منحصر به فرد معماری این بنای تاریخی، گنبد پله ای شکل و سر به فلک کشیده آن می باشد. این اثر تاریخی و ارزشمند در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. کاشی های نمای بیرونی بنا که به رنگ آبی هستند بسیار خیره کننده می باشند. یکی از زمان های مناسب برای بازدید از این اثر تاریخی و مذهبی، در زمان جشن ها و عزاداری ها است که شکوه حضور مردم و ارادت آنها به این آستان به چشم می خورد. اگر در هنگام بازدید از جاذبه های گردشگری خوزستان هوای زیارت کردید این آرامگاه زیبا و مقدس را فراموش نکنید.

جاذبه های گردشگری خوزستانپل سفید اهواز و رود کارون، از محبوب ترین جاذبه های گردشگری خوزستان

هر کسی که اسم شهر اهواز را می شنود بدون درنگ به یاد رود کارون و پل اهواز می افتد. این رود به عنوان نمادی از شهر اهواز شناخته می شود و مقصد اول گردشگران برای بازدید از جاذبه های گردشگری خوزستان می باشد. بر فراز رود کارون پلی سفید رنگ و زیبا دیده می شود که قدمت آن به دوره پهلوی باز می گردد. رود پرآب کارون چشم اندازی بی نظیر را در شهر اهواز به وجود آورده است و در فهرست آثار طبیعی کشورمان ثبت شده است. رود کارون به عنوان پرآب ترین و طولانی ترین رود ایران شناخته می شود و امکان قایق سواری در درون رود برای گردشگران وجود دارد که یکی از تفریحات جذاب برای گردشگران می باشد.

جاذبه های گردشگری خوزستانمسجد رنگونی های آبادان، از جاذبه های گردشگری خوزستان با ظاهری هندی

مجسد رنگونی ها یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان می باشد که هر گردشگری را به تعجب وا می دارد. این مسجد دارای معماری بسیار منحصر به فردی در بین مساجد کشورمان می باشد به گونه ای که در نگاه اول به ذهنتان نمی رسد که یک مسجد باشد. قدمت این مسجد در شهر آبادان به دوره قاجاریان باز می گردد. آنچه باعث تمایز این مسجد از دیگر مساجد شده است معماری زیبای هندی آن می باشد که بسیار شگفت انگیز است. به دلیل حضور گسترده مهندسان و کارگران هندی مسلمان در پالایشگاه آبادان، آنان از پالایشگاه درخواست کردند تا مسجدی را برای عبادات آنها در این شهر بسازند که به ساخت این بنای منحصر به فرد انجامید.

در ساخت این بنا از آجر استفاده شده است و رنگ هایی که در بنا به کار رفته است، متعلق به کشور هندوستان می باشد. تزییناتی که در معماری این مسجد مشاهده می شود برگرفته از فرهنگ مردم هندوستان و معابد آنها می باشد. در معماری این مسجد از ۴ گنبد و ۲ مناره استفاده شده است که جلوه خاصی به آن بخشیده است. یکی از زیبایی های منحصر به فرد این مسجد در محراب آن نهفته است. محراب مسجد با رنگ های زیبا و نقوش متنوعی که در آن استفاده شده است نمادی از بهشت را نشان می دهد. در این مسجد موزه ای برای نگهداری آثار خطی نیز دیده می شود که در آن تعدادی قرآن خطی و اسناد و نامه های تاریخی مربوط به دوره قاجار و پهلوی به چشم می خورد.

جاذبه های گردشگری خوزستان

معرفی آبشار شوی دزفول

یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان که مناظر چشم نوازی را برای گردشگران فراهم می آورد، آبشار شوی دزفول می باشد. در این منطقه می توانید آبشارهای کوچک و بزرگ زیبا و منحصر به فردی را به تماشا بنشینید و از آب و هوای دل انگیز آبشار لذت ببرید. این آبشار در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است و چشم اندازهای کوهستانی بی نظیری دارد و درختان سرسبزی در آن رشد نموده اند. آبشار شوی ۸۰ متر ارتفاع دارد و یکی از آبشارهای بی نظیر کشورمان می باشد که بسیاری از گردشگران به بهانه تماشای آن به شهر دزفول سفر می کنند. این آبشار بی نظیر در فهرست آثار طبیعی ملی نیز به ثبت رسیده است. در اطراف این آبشارها می توانید پوشش های گیاهی زاگرسی را که سرسبزی خاصی به محیط بخشیده اند را ببینید. بهترین زمان برای تماشای این آبشار زیبا در فصل های بهار و تابستان می باشد. این منطقه کوهستانی در فصل زمستان هوای سردی دارد.

جاذبه های گردشگری خوزستان

تالاب شادگان از بهترین جاذبه های گردشگری خوزستان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خوزستان که بازدید از آن به گردشگران توصیه می شود، تالاب شادگان می باشد. این تالاب بی نظیر توانسته در یونسکو به ثبت برسد که نشان دهنده میزان جذابیت آن می باشد. با سفر به این تالاب می توانید درون آن قایق سواری کنید و از گونه های گیاهی و جانوری آن دیدن کنید. یکی از شگفتی های این تالاب، وجود ۲ روستا در قلب تالاب می باشد که رفت و آمدها در آن همچون ونیز با قایق صورت می گیرد. پاییز و زمستان از زمان های بی نظیری هستند که می توانید به این تالاب سفر کنید و از دیدن پرندگان مهاجر به این تالاب لذت ببرید. این تالاب زیستگاه گونه های نادر جانوری مانند گربه جنگلی، گرگ و گراز باشید.

جاذبه های گردشگری خوزستان

موزه جنگ خرمشهر

موزه جنگ یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان است که شجاعت ها و فداکاری های مردم خوزستان را در طول ۸ سال جنگ تحمیلی به خوبی نشان می دهد. این موزه دیدنی در دوران جنگ تحمیلی توسط نیروهای دشمن به عنوان محل دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفت. کتابخانه ای در این موزه موجود است که می توانید کتاب های دفاع مقدس را در آن مشاهده کنید. در این موزه می توانید از تجهیزات نظامی که در جنگ مورد استفاده قرار می گرفته اند دیدن فرمایید. با بازدید از این موزه می توانید حال و هوای خوزستان در دوران جنگ را به خوبی حس کنید.

جاذبه های گردشگری خوزستانمسجد جامع دزفول

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خوزستان که اهمیت تاریخی و مذهبی بسیاری در کشورمان دارد، مسجد جامع دزفول می باشد. این مسجد دارای معماری بسیار چشم نوازی می باشد و قدمت آن به دوران ساسانی برمی گردد. این مسجد در طول تاریخ بارها مورد بازسازی قرار گرفته است، در زمان جنگ تحمیلی نیز بر اثر برخورد موشک دشمن قسمتی از آن دچار آسیب شد که مورد بازسازی قرار گرفت. سقف این بنا منقش به طرح های بسیار زیبا و چشم نوازی می باشد.

جاذبه های گردشگری خوزستان
اشتراک در

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید