شیرینی دونات

10

مارس
2019

معرفی انواع و تاریخچه ی شیرینی دونات

ارسال شده توسط: aryafan/ 7668 0

شیرینی دونات یکی از شیرینی های خوشمزه و گردی است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و جزء شیرینی های محبوب به شمار می آید و در میان وعده ها آن را میل می کنند. این شیرینی خوشمزه از سرخ کردن خمیری خاص در روغن به وجود می آید و انواع مختلفی از آن در سراسر دنیا وجود دارد.

معرفی شیرینی دونات

شیرینی دوناتشیرینی دونات از محبوت ترین و شناخته شده ترین شیرینی های موجود در سراسر دنیا است که طعم فوق العاده ی آن باعث شده تا جای خود را در میان وعده های مردم پیدا کند. شکل و ظاهر شناخته شده ی دونات، گرد با حلقه ای توخالی در میان آن است اما اشکال دیگری از این شیرینی دوست داشتنی هم طبخ می شود. اشکالی مانند دونات مدل توپی، مدل میله و مدل مستطیلی که از مد افتاده اند و دونات ها به این اشکال به ندرت پخته می شوند.

جالب است بدانید که دونات در آمریکا به شکل مربعی هم پخته می شود. دونات ها از سرخ کردن نوعی خمیر خاص در روغن تهیه می شوند و طعم آنها به دلیل وجود شکلات، قند یا شربت افرا است. روی دونات ها را هم با شکلات، مربا یا انواع کرم ها تزیین می کنند که ظاهری زیبا و جذاب به همراه طعمی فوق العاده خوشمزه به آن می دهد. پیراشکی از شیرینی های مشابه دونات می باشد که از گذشته در ایران پخته می شده و محبوبیت زیادی داشته است. شیرینی دونات را می توان از کافی شاپ ها، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز خرید و سوپرمارکت ها تهیه کرد.

تاریخچه شیرینی دونات

شیرینی دوناتدر گذشته های بسیار دور رومیان و یونانیان باستان، تکه های خمیر را در چربی حیوانات سرخ می کردند و روی آن را با عسل می پوشاندند که می توان گفت این خمیر سرخ شده ی شیرین نمونه های اولیه ی دونات بوده است. روند تکامل دونات از قرون وسطی و پس از اینکه خمیر سرخ شده از خاورمیانه به اروپا رسید و در کشور های انگلستان، آلمان و هلند محبوب شد، آغاز گردید. اورپاییان به این خمیر سرخ شده موادی مانند تخم مرغ، میوه های خشک و ادویه اضافه کردند و دونات اولیه را کمی تکمیل کردند.

دونات های امروزی اولین بار در کشور آمریکا به وجود آمد. آشپزان هلندی این شیرینی را با نام کیک روغنی oliekoecken به قاره ی آمریکا آوردند و از آن در جشن کریسمس و مراسمات و جشن های آمریکاییان استفاده می شد. یکی از ویژگی های کیک روغنی چسبندگی آن بود که در سرخ کردنش مشکل به وجود می آورد و همین خاطر وسط خمیر آن را با خشکبار پر کردند و این باعث شد oliekoecken به دونات  Doughnut تبدیل شود.

درباره دونات های امروزی با حلقه ی توخالی وسطش هم داستان های متفاوتی وجود دارد اما به عقیده ی بسیاری داستان اصلی این است: کاپیتان گرگوری یک کشتی ران و کاپیتان هلندی بود و مادرش هم مانند دیگر هلندی ها از دونات پز های ماهر بود که برای سفر های دریایی فرزندش شیرینی دونات می پخت. در یکی از روز های طوفانی که کاپیتان در حال خوردن دونات بود و مجبور بود از دو دست خود استفاده کند دونات را در فرمان کشتی فرو کرد و در همان جا ایده ی دونات های حلقه ای به ذهنش رسید.

انواع دونات هایی که در سراسر جهان پخت می شود!

شیرینی دوناتدونات یونانی

این دونات ها با اندازه ی کوچک و ظاهری جذاب و طعمی فوق العاده در کشور یونان پخته می شود و از شیرینی های محبوب یونانیان است. برای تهیه این دونات ها خمیر سرخ شده را در شربت، شکلات، عسل و گاهی کنجد می غلطانند.

شیرینی دوناتدونات گلیزد

از دونات های خوشمزه ی آسیای غربی که بخاطر براق بودنش این نام را گرفته است. از این دونات در مراسم ها و جشن های مختلف استفاده می شود و بسیار محبوب است.

دونات بومبولونی

از دونات های معروف است که در شهر فلورانس تهیه می شود و در کافی شاپ ها و شیرینی فروشی های ایتالیا می توان آن را پیدا کرد.

دونات دانکین

از معروف ترین دونات های دنیا که بخاطر رنگ و بوی بی نظیرش معروف است.

دونات بینت

از دونات های خوشمزه ی فرانسه است که طرفداران بسیاری دارد. روی این دونات را با پودر قند تزیین می کنند.

تاریخچه دونات در ایران

اولین بار در سال ۱۳۲۸ نمونه ی مشابه شیرینی دونات امروزی که خمیر شیرین سرخ شده ای بود در مغازه های ایران به فروش رسید. این شیرینی خوشمزه که پیراشکی نام داشت توسط فردی به نام خسروی، در مغازه اش در خیابان سی تیر تهران تولید می شد. در ایتدا تنها پیراشکی های مربایی، کرم دار، کلم و سیب زمینی در این مغازه تولید می شد اما بعد ها پیراشکی های گوشت و سوسیس و کالباس هم در این مغازه تولید شد که مشتریان فراوانی داشت. البته باید بدانید که دونات و پیراشکی با هم متفاوت هستند.

اشتراک در

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید