13

آوریل
2019

معرفی غذاهای سنتی و محبوب ترکیه

ارسال شده توسط: aryafan/ 588 0

غذاهای سنتی و محبوب ترکیه شامل انواع گوناگونی از غذاها به خصوص سبزیجات و کباب ها می باشد. ترکیه کشوری است که در منطقه ای با آب و هوای خوب واقع شده است و ۳ دریا اطراف آن را در بر گرفته اند. به همین خاطر تنوع غذایی در این کشور همچنین با توجه به تنوع گردشگری بسیار می باشد. در این مقاله راجع به غذاهای سنتی و محبوب ترکیه صحبت خواهیم کرد.

ترکیه کجاست؟

ترکیه همسایه شمال غربی ایران است که یک کشور اوراسیایی متشکل از یک قسمت آسیایی-خاورمیانه ای به نام آناتولی و یک قسمت کوچک اروپایی به نام تراکیه در منطقه بالکان می باشداین کشور در حدود ۸۲٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر جمعیت دارد که بیشتر از سه چهارم آن مسلمان سنی و بقیه هم علوی می باشند. این کشور از ۷۰ درصد مردم ترک و ۱۸ درصد کرد و ۱۲ درصد از سایر اقوام تشکیل شده استزبان رسمی در این کشور ترکی استانبولی است. این کشور از سه جهت با دریا در ارتباط است که از شمال با دریای سیاه، از غرب با دریای اژه و از جنوب با دریای مدیترانه همسایه می باشد.

این کشور از هفت ناحیه

  • آناتولی شرقی
  • آناتولی جنوب شرقی
  • آناتولی مرکزی
  • دریای سیاه
  • مدیترانه
  • اژه
  • مرمره

و ۸۱ استان تشکیل شده است که پایتخت آن آنکارا و بزرگترین شهر ترکیه، استانبول نام دارد.

غذاهای سنتی و محبوب ترکیهغذاهای ترکیه ای

این کشور در داشتن غذاهای لذیذ در سراسر دنیا مشهور است. انواع غذاهای ترکیه ای از کباب ها، کوفته ها، ساندویچ ها، پیراشکی ها،ماهی ها، سبزیجات و دسرهای خوشمزه ای تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی غذاهای سنتی و محبوب ترکیه و غذاهای محلی ترکیه می پردازیم.

همانطور که می دانید ترکیه کشوری است که به دریاها ارتباط دارد و همچنین می توان گفت کشوری است که دارای آب و هوای مدیترانه ای و مناسبی برای محصولات کشاورزی می باشد. از این رو صادرات میوه ها و محصولات کشاورزی در این کشور به خوبی پیشرفت کرده است. این یکی از دلایلی است که باعث شده ترکیه در زمینه غذاهای محصولات کشاورزی، سبزیجات و مرغ، غذاهای گوناگونی داشته باشد.

همچنین از دلایل دیگری که برای این تنوع و محبوبیت غذاهای ترکیه می توان نام برد تنوع فراوان گردشگری در این کشور است که با توجه به این تنوع گردشگری و گردشگر پذیر بودن ترکیه و با توجه به تاثیرپذیری از فرهنگ های مختلف، انواع مختلفی از غذاها وجود دارند.

غذاهای سنتی و محبوب ترکیهمعرفی غذاهای سنتی و محبوب ترکیه

برای معرفی کامل تر غذاهای سنتی و محبوب ترکیه، این غذاها را در دو قسمت برای شما معرفی می کنیم. از انواع غذاهای سنتی و محبوب ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ایچلی کوفته ( کوفته مغزدار): کوفته یا کوفته قلقلی یک غذای استاندارد در ترکیه است که از یک پوسته ترد و خوشمزه متشکل از بلغور همراه با گوشت چرخ کرده، دانه های کج پر و پیاز و جعفری پخته شده است.
  2. دونر: دونر یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب است که جزو غذاهای ملی آلمان نیز می باشد. این غذا به صورت ساندویچی از گوشت بره، گوساله یا مرغ که خود به دو نوع دوروم و اسکندر کباب تقسیم می شوند، در ترکیه وجود دارد. دوروم حاوی کباب در قالب نان لواش و اسکندر کباب همان دونر که همراه آن ماست، سس گوجه، کره و نان می باشد.
  3. لاه ماجون: لاه ماجون که بعضی از افراد آن را به پیتزای ترکی مانند پیتزای کلاسیک ایتالیایی مشابه می دانند، از گوشت چرخ کرده، یک لایه نازک از خمیر، مقداری آبلیموی تازه روی گوشت و جعفری خرد شده تشکیل شده است. از لاه ماجون می توان به عنوان میان وعده یا ناهار استفاده کرد.
  4. مِزه یا چاشنی ها: این جزء جدانشدنی از غذاهای مردم ترکیه است. از انواع ترشیجات، لوبیا پخته، زیتون پرورده، کوپو گلو یا همان تکه های بادمجان همراه با سس گوجه و سایر چاشنی ها، موهامارا و سالادهای دیگر می توان اشاره کرد.

غذاهای سنتی و محبوب ترکیهغذاهای سنتی و محبوب ترکیه -۲

در ادامه برای معرفی غذاهای ترکیه داریم:

  1. کباب ها: کباب ها در ترکیه انواع مختلفی دارند که عبارتند از:
    1. بیتی بیف
    2. شیش کباب
    3. اسکندر کباب
  2. مانتی: مانتی ها از گوشت چرخ کرده همراه با خمیر که در آب جوشانده شده اند، تشکیل می شوند. همراه این غذای محلی، معمولا سسی خاص و ماست گنجانده می شود.
  3. بالیک اکمک: ساندویچی همراه ماهی گریل شده
  4. ایزگارا بالیک: ماهی تنوری که از کباب شدن ماهی های فصلی تهیه می شود.
  5. پیده: یک ساندویچ قایقی شکل که از گوشت های طعم دار، اسفناج، تخم مرغ، سس سوجوک یا کوش باشی(تکه های گوشت گوساله طعم دار) پر می شود.
  6. منمن: از صبحانه ها و غذاهای سنتی و محبوب ترکیه است که از مخلوط تخم مرغ همراه با سبزیجات تهیه می شود.
از دیگر غذاهای سنتی ترکیه و غذاهای محبوب ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • یاپراک ساما
  • کوزو تندیر
  • هونکار بَیَندی
  • کادین بودوکوفته
  • کارنی یاریک
  • لوکوم
  • بالیک ایکمت
  • کوفته Kadınbudu
  • بورک

اشتراک در

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید